Tájékoztató a kedvezménnyel elszámolt földgázmennyiség jogszerű igénybevételéhez

2023. január 27., péntek, 15:58

Az egyes egyetemes szolgáltatási árszabások meghatározásáról 259/2022. (VII. 21.) Korm. rendelet 7/A. § (1) bekezdése szerint:

 „(1) Ha a társasháznak, lakásszövetkezetnek nem minősülő lakóépületben, ingatlanon, ingatlan-együttesben, vagy az önálló mérési pontot (felhasználási helyet) képező, a társasház alapító okirata szerinti társasházi albetéten belül több, de legfeljebb négy, az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet (a továbbiakban: OTÉK) 105. §-a szerinti lakás rendeltetési egység (a továbbiakban: lakás rendeltetési egység) található, a települési önkormányzat jegyzője (a továbbiakban: eljáró hatóság) kérelemre 8 napon belül hatósági bizonyítványt állít ki mérési pontonként (felhasználási helyenként) a lakás rendeltetési egységek számáról.  

(1a) *  Az (1) bekezdés szerinti hatósági bizonyítvány kiállítása során nem kell figyelembe venni

a) az OTÉK 1. számú melléklet 95. pontjában foglalt, az önálló rendeltetési egységek önálló bejáratára, valamint

b) a lakások műszaki megosztására

vonatkozó követelményeket, ha a lakások az OTÉK 105. §-ában foglalt egyéb követelményeknek eleget tesznek.”

A rendelet kiegészült bizonyos kedvezményekkel, így az igénybevevők köre kibővült. A továbbiakban például nem kell figyelembe venni az önálló rendeltetési egységek bejáratára és műszaki megosztására vonatkozó korábbi korlátozást.

Viszont ezentúl az egy mérési ponthoz (gáz-főmérőóra) tartozó lakás rendeltetési egységek számát kell leigazolnunk a hivatkozott mérési pont fogyasztójának kérelmére. Ezen okból egy telken lévő több mérési pont esetén, külön-külön hatósági bizonyítványt kell kérni.

Társasházi lakások esetén továbbra is a társasházi alapító okirat a mérvadó. Csak abban az esetben tudunk hatósági bizonyítványt kiállítani, amennyiben egy albetéten belül több (maximum 4) lakás rendeltetés található. 

2023.01.20. napját követően szíveskedjenek a módosított kérelem nyomtatványunkat használni.

 

Az OTÉK 105. § (1) bek. alapján a lakás olyan huzamos tartózkodás céljára szolgáló önálló rendeltetési egység, melynek lakóhelyiségeit (lakószoba, étkező stb.), főzőhelyiségeit (konyha, főzőfülke), egészségügyi helyiségeit (fürdőszoba, mosdó, zuhanyozó, WC), közlekedő helyiségeit (előszoba, előtér, belépő, szélfogó, közlekedő, folyosó) és tároló helyiségeit (kamra, gardrób, lomkamra, háztartási helyiség stb.) úgy kell kialakítani, hogy azok együttesen tegyék lehetővé

a) a pihenést (az alvást) és az otthoni tevékenységek folytatását,

b) a főzést, mosogatást és az étkezést,

c) a tisztálkodást, a mosást, az illemhely-használatot,

d) az életvitelhez szükséges anyagok és tárgyak tárolását tervezési program szerint (pl. élelmiszer-tárolás, hűtőszekrény elhelyezési lehetősége, mosás céljára szolgáló berendezés, ruhanemű, lakáskarbantartás eszközeinek, egyéb szerszámoknak és sporteszközöknek az elhelyezése).

(3) A 30 m2-t meghaladó hasznos alapterületű lakás legalább egy lakószobája hasznos alapterületének legalább 16 m2-nek kell lennie. Ebbe és a lakószoba (2) bekezdés szerinti alapterületébe nem számítható be a főző és az étkező funkció céljára is szolgáló helyiség, helyiségrész hasznos alapterülete, amennyiben az a lakószoba légterével közös.

(4) A lakásnak fűthetőnek kell lennie, lehetőleg minden helyiségben a rendeltetésének megfelelő szellőzést, természetes megvilágítást biztosítani kell.

OTÉK 1. melléklet: Fogalom-meghatározások:

95. Önálló rendeltetési egység: meghatározott rendeltetés céljára önmagában alkalmas helyiség

vagy helyiségcsoport, amelynek a szabadból vagy az épületen belüli közös közlekedőből nyíló önálló

bejárata van.

Lakossági fogyasztó: az a felhasználó, aki saját háztartása - egy felhasználási helyet képező egy vagy több lakóépület, lakás, üdülő vagy hétvégi ház, továbbá lakossági célra használt garázs - fogyasztása céljára vásárol földgázt földgáz vételezésére megkötött szerződés alapján, és az így vásárolt földgázzal nem folytat jövedelemszerzés céljából gazdasági tevékenységet. Ha a lakóépületben a műszakilag megosztott, önálló lakások száma meghaladja az épületben lévő önálló nem lakás céljára szolgáló helyiségek számát, a lakóépületet, mint felhasználót a közös fogyasztás vonatkozásában úgy kell tekinteni, hogy saját háztartás céljára vételez és a vásárolt földgázzal nem folytat jövedelemszerzés céljából gazdasági tevékenységet (2008. évi XL. törvény (Get.) 3. § 47. pontja)

FIGYELEM!

A kérelemhez csatolni kell az épület (építész tervező által, vagy saját kezűleg készített, a tényleges állapotot ábrázoló) alaprajzát, amelyen szerepelnie kell az egyes helyiségek elnevezésének (funkció) és alapterületének, valamint az egyes helyiségek, helyiségcsoportok kapcsolatának (bejárati, illetve belső ajtók), amelyből látható, hogy az épület hány önálló, a lenti előírásoknak megfelelő rendeltetési egységet tartalmaz!

*Ügyfelek adatainak felvétele AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről (általános adatvédelmi rendelet) szóló 2016=679 sz. rendeletében (GDPR) továbbá az információs jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvényben (Infotv.) foglaltakra figyelemmel történt.

Az adatkezelő az Monori Polgármesteri Hivatal, képviselője dr. Urbán Hajnalka jegyző, honlapja www.monor.hu, az adatkezelés célja jogszabálynak való megfelelés, az adatkezelés jogalapja az ügyfél hozzájárulása, a személyes adatok címzettjei az adatvédelmi tisztviselő, hatósági ügyintéző , a személyes adatok tárolásának időtartama jogszabály szerinti. Az adatszolgáltatás önkéntes. Az ügyfélnek joga van kérelmezni az adatkezelőtől az ügyfélre vonatkozó személyes adatokhoz való hozzáférést, azok helyesbítését, törlését vagy kezelésének korlátozását, és tiltakozhat az ilyen személyes adatok kezelése ellen, valamint joga van az adathordozhatósághoz. Az ügyfélnek joga van a hozzájárulása bármely időpontban történő visszavonásához, amely nem érinti a visszavonás előtt a hozzájárulás alapján végrehajtott adatkezelés jogszerűségét. Ügyfélnek joga van a felügyeleti hatósághoz (Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság) panaszt benyújtani.