A veszélyhelyzet alatti engedélykötelezettség, valamint az ellenőrzött bejelentések
Tájékoztató a veszélyhelyzet alatti engedélykötelezettségről, valamint az ellenőrzött bejelentésekről
Tájékoztatjuk a tisztelt lakosságot, hogy a 2020. május 18. napjától hatályos 191/2020. (V. 8.) Korm. rendelet a veszélyhelyzet idejére az ügyintéző-ügyfél találkozások számának, valamint a vállalkozások adminisztrációs terheinek csökkentése érdekében több, jegyzői hatáskörbe tartozó államigazgatási eljárás esetén is a korábbi hatósági engedélyezés helyett bejelentéshez kötötte az adott tevékenység végzését, melynek köszönhetően akár a bejelentéstől számított kilencedik naptól szabadon elkezdhető lesz a kívánt tevékenység.
A változtatás lényege, hogy az engedélyköteles tevékenységek - egyes kivételekkel - már az elektronikus úton - ügyfélkapu, online űrlap segítségével vagy email útján - történő bejelentést követően gyakorolhatók lesznek, amennyiben a hatóság nyolc napon belül nem tiltja meg a tevékenység végzését. Abban az esetben, ha másik szakhatóságot is be kell vonni a folyamatba, a határidő 12 napra módosul. Az egyszerűsített ügyintézés csak az eljárást egyszerűsíti, a bejelentésben szereplő tevékenység folytatásához jogszabályban meghatározott feltételek teljesítése alól nem ad felmentést.
A hatóság többek között akkor tilthatja meg a tevékenység végzését, ha az az egészség, élet vagy a környezet biztonságát veszélyeztetheti, kárt okozhat, továbbá, ha a bejelentés hiányos, vagy visszaélésszerű joggyakorláshoz vezethet. A határidőn belül megtiltott tevékenység esetén a hatóság - az eddigi szabályok szerint - teljes körűen lefolytatja az engedélyezési eljárást. Az újfajta, úgynevezett ellenőrzött bejelentés nemcsak kisebb adminisztrációs terhet ró a vállalkozásokra és magánszemélyekre, de az illetéknek vagy igazgatási szolgáltatási díjnak is csak az ötven százalékát kell befizetni. Amennyiben a rendelet szerinti engedélyeztetésre kerül sor, a díjat a jogszabályban megállapított díj 100%-ára kell kiegészíteni.
A rendelet nem terjed ki az alábbi ügycsoportokra:
-
Anyakönyvi engedélyezés
-
Határrendészeti engedélyezések
-
Jármű műszaki vizsga, honosítás, eredetvizsgálat, jármű átalakításának engedélyezése; polgári légiközlekedési és katonai légügyi, vasúti és egyéb útügyi ügyek
-
Harmadik országbeli állampolgárok magyarországi foglalkoztatásának nem összevont kérelmezési eljárás alapján történő engedélyezése
-
A Budapest Főváros Kormányhivatalának egyes ipari és kereskedelmi ügyekben eljáró hatóságként történő kijelöléséről, valamint a területi mérésügyi és műszaki biztonsági hatóságokról szóló 365/2016. (XI. 29.) Korm. rendelet hatálya alá tartozó engedélyezési eljárások
-
Vezetékjog engedélyezés
-
Az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény IV/A. Fejezete szerinti ügyek, a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűvé nyilvánított beruházásokkal összefüggő engedélyezési eljárások
-
Kisajátítási eljárások, kisajátítást megelőző előmunkálati engedélyezési eljárások, bányaszolgalmi ügyek, valamint útlejegyzésre és korlátozásra, kártalanításra irányuló ügyek
-
Külföldiek ingatlanszerzésének engedélyezése
-
Földügyi és földforgalmi eljárások
-
Erdő igénybevételével összefüggő ügyek
-
Termőföld más célú hasznosításával összefüggő eljárások
-
Fertőző állatbetegség gyanúja vagy annak megállapítása esetén szükséges engedélyezési eljárások
-
Gyámügyi és gyermekvédelmi eljárások, egészségügyi, egészségbiztosítási és gyógyszerhatósági engedélyezések
-
Megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól szóló törvény szerinti minősítési eljárások
-
Bányászati igazgatással összefüggő engedélyezési eljárások
-
Veszélyes hulladékkal és szennyvíziszappal kapcsolatos tevékenységek engedélyezése, védett állat- és növényfajokkal összefüggő engedélyezési eljárások
-
Köznevelési nyilvántartásbavételi és engedélyezési eljárások.
A vonatkozó rendelet teljes szövege itt érhető el.
A kormányrendelet 3. § (1) bekezdése alapján a Monori Polgármesteri Hivatal a jegyzői hatáskörbe tartozó államigazgatási ügyekben a bejelentések fogadására a
e-mail címet biztosítja.
A rendszer a beérkező bejelentésről az ügyfél részére automatikus elektronikus visszaigazolást küld.
Tájékoztatom, hogy a Pest Megyei Kormányhivatal szervezeti egységei által a bejelentések fogadására szolgáló e-mail címek a kormanyhivatal.hu/hu/pest honlapon lesznek közzétéve. A Kormányhivatal főosztályai a bejelentes@pest.gov.hu e-mail címen, a járási hivatalok pedig bejelentés.[járásszékhely neve és „jaras" egybe írva]@pest.gov.hu (pl. beielentes.monorjaras@pest.qov.hu) e-mail címen fogadják a kormányrendelet hatálya alá tartozó bejelentéseket.
Felhívom szíves figyelmét, hogy amennyiben jogszabály a kérelem benyújtására kizárólag elektronikus űrlap formátumban való benyújtást engedélyez, a bejelentésre is kizárólag ezen az úton kerülhet sor.
Monor, 2020. május 13.
dr. Urbán Hajnalka
jegyző