Tájékoztató Elektronikus Ügyintézésről

2019. július 2., kedd, 11:23

A VÁLLALKOZÁSOKRA VONATKOZÓ KAPCSOLATTARTÁSI SZABÁLYOK

Kizárólag cégkapun keresztül intézhetik elektronikusan önkormányzati hatáskörbe tartozó adóügyeiket az önkormányzati adóhatóságnál 2019. január 1-jétől a vállalkozások. A cégkapu alkalmazható többek között az önkormányzati adóhatósággal való elektronikus kapcsolattartásra, a bevallások, bejelentések, kérelmek beküldésére, hivatalos dokumentumok letöltésére. Az önkormányzati adóhatóság küldeményeit ugyancsak a cégkapun át küldi az érintetteknek. 2018. december 31-ig a küldeményeket még az önkormányzati adóhatóság tájékoztató jelleggel papír alapon is eljuttatta az érintettek részére. Ez a szolgáltatás azonban 2019. január 1-jén megszűnt.

A cégkapu felépítése megegyezik a már megszokott ügyfélkapu felépítésével. A dokumentum feltöltése, letöltése és tartós tárba helyezése azonos logikával működik. A cégkapun kezelhetők a hozzáférési jogosultságok és elvégezhetők az egyes, cégkapu használatához kapcsolódó beállítások. A cégkapus kommunikáció teljes egészében kiváltja a hagyományos papír alapú levelezést. A vállalkozásoknak a cégkapu használatához csupán regisztrálniuk kell, amit a szervezet képviseletére jogosult természetes személy kezdeményezhet. A regisztrációval kapcsolatos tájékoztató a https://tarhely.gov.hu/ckp-regisztracio/tajekoztato.html oldalon érhető el.

AZ EGYÉNI VÁLLALKOZÓKRA VONATKOZÓ KAPCSOLATTARTÁSI SZABÁLYOK

Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (továbbiakban: E-ügyintézési tv.). 9.§ (1) bekezdés a) pontja alapján elektronikus ügyintézésre köteles az egyéni vállalkozó. Az egyéni vállalkozók esetében az ügyfélkapu, azaz a Központi Ügyfél-regisztrációs Nyilvántartáshoz kapcsolódó tárhely szolgál az elektronikus kommunikációra. Mindehhez csak ügyfélkapus regisztrációra vagy tárhelyszolgáltatást is magában foglaló e-személyi igazolványra van szükség. A regisztrációval kapcsolatos tájékoztató a https://ugyfelkapu.gov.hu/regisztracio#ancor oldalon érhető el.

2019. január 1-jétől az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény 36. § (6) bekezdése alapján az adóhatóság akkor is elektronikus úton tart kapcsolatot az egyéni vállalkozóval, ha az nem egyéni vállalkozói tevékenységével összefüggésben jár el, azaz például a gépjárműadójával, építményadójával kapcsolatosan vagy fizetési könnyítésre irányuló kérelme ügyében.

ÖSSZEFOGLALVA

2019. január 1-jét követően az önkormányzati adóhatóság előtt indult adóügyekben az adózók tárhelyeire - cégkapu, ügyfélkapu (KÜNY tárhely) - történik a levelezés, ezért kérjük, hogy azt hozzák létre, és folyamatosan kövessék nyomon elektronikus levelezésüket, elektronikus tárhelyeiket.

Felhívjuk figyelmüket, hogy az E-ügyintézési tv. 9. § (5) bekezdés szerint, ha jogszabály egy nyilatkozat megtétele vonatkozásában az elektronikus kapcsolattartást - vagy az elektronikus kapcsolattartás módját - kötelezővé teszi, az e követelménynek meg nem felelő nyilatkozat – főszabály szerint – hatálytalan. Tájékoztatjuk adózóinkat, hogy az egyszerű e-mail vagy ahhoz képként csatolt fájl az elektronikus ügyintézés szabályainak nem felel meg, az sem az adóhatóság, sem az adózó részéről joghatás kiváltására nem alkalmas.

Együttműködésüket köszönjük.